A középkori USA 1. - a MET bizarr tárgyai

Mielőtt beszámolnék az USA-ban tett látogatásom régészeti vonatkozású élményeiről,  - a dübörgő New York egyéb aspektusainak hosszas fejtegetésétől amúgy is megkímélek mindenkit, az inkább egy kávé mellé való téma  -   kedvteremtésként a folytatáshoz fotóztam pár furcsa tárgyat a Metropolitan Museum of Art középkori gyűjteményében. Le kell szögezni, persze, hogy a MET=Mennyország, meg oda temessetek, viszont a középkori részlege értelemszerűen - értvén ezalatt, hogy az USA-tól finoman szólva távol áll az európai középkor - pont nem ejtett eksztázisba. Igaz, a robogó manhattani élet az ott töltött pár nap alatt nem adott lehetőséget, hogy a MET középkorra szakosodott taggyűjteményébe, a Cloistersbe is ellátogassak. Ha sikerült volna oda a túrám abszolválni, valószínűleg az  elkövetkező válogatás is más színezetet kaphatna. Ám nem kell bánkódni, ha minden jól megy, lesz még arra mód, hogy a Cloistersről is megoszthassak itt majd pár benyomást.

20131004_124756.jpg

Szóval a középkori gyűjteménybe egyenesen Egyiptomból érkezel, egy színes, eredeti, üvegablakokkal szegélyezett folyosón jutsz el a templomot imitáló módon kialakított, valahogy mégis labirintusszerű kiállítótérbe - vagyis annyiszor tévedtem el, hogy majdnem lekéstem a konferenciára átszállító buszom.

20131004_131027.jpg

Ebből a nagy csarnokból lehet több irányba császkálni oldalsó termek felé, ahonnan szemezgetettem az izgalmasabb, mondhatni fura tárgyakat.

20131004_131137.jpg

Egyből kezdjük is egy kis csalással, mert valójában nem középkori, hanem 16. századi, Németroszágból származó, női szentet ábrázoló szobrot választottam elsőnek. Elég kacér szent, meg kell hagyni: a 16. századi divatnak megfelelő ruhában ácsorog, akár egy katalógus modell, bőségesen felékszerezve, és láthatóan a fodrász is sokat szenvedett vele reggel. Az arcán nem éppen a megszokott ájtatos fájdalom tükröződik, de ahogy a könyvét olvassa, úgy tűnik, mintha éppen a sminkjét igazítaná meg a kézitükrében:

20131004_131415.jpg

Ennek párja Szent Katalin, akinek habár főkötője diszkrétebb, öltözéke amellett, hogy szintén trendi, látványosan kidomborítja a keb..erényeit. Egyébként amiatt ismerhetjük fel a nőben Szent Katalint, mert a lábainál, ha jobban megfigyeljük, egy kereket, kezében pedig egy kardot láthatunk. Ez mondjuk nem éppen örömteli, mert azért bír szegény két jelképpel is, mivel elsőre nem sikerült megölni őt: első ízben kerékbe tervezték törni, de isteni segítséggel a késekkel telepakolt kerék széttörött, ennek következtében jobb ötletük nem lévén a biztonság kedvéért inkább lefejezték. Halálának oka egyébként, szenteknél meglepő módon, hogy kiállt a hitéért a talpa alatt látható pogány filozófusokkal szemben. Mindenesetre az okos nő archetípusát képviseli (értsd: olvas), könyvtárak, egyetemek védőszentje is.

20131004_131427.jpg

A miheztartás végett: inkább így szoktuk meg Szent Katalint, nem? Eképpen már inkább el tudjuk őt képzelni a tekintélyes tizennégy segítő szent között:

szentkatalin (FILEminimizer).jpg

szintén 15/16. századi, csak hagyományosabb Szent Katalin, Tirolból. forrás.

Ha már a tizennégy segítő szentnél tartunk, én azt hittem, találtam egy Szent Dénest is bóklászásom közben, legalábbis amennyiben ez nem az Álmosvölgy legendája, rá gyanakodhatunk, ha egy férfit látunk a fejével a kezében álldogálni hosszú klepetyusban. Amúgy Johan Huizinga megkockáztatja, hogy azért pont ezek a szentek lettek kiemelve a többi közül, mert az ábrázolásuk "mély benyomást kelt", vagyis finoman szólva sokkolhatta jámbor középkori barátainkat. Ráadásul akkor még nem is szóltunk azt üstben fortyogó Szent Vitusról vagy a motollával felhasított Szent Erazmusról. Ám kiderült, hogy tévedtem, mert Szent Firmint is hóna alá csapott fejjel szokás megjelölni:

20131004_133229.jpgSzent Firmin, 12. század, Amiens

Visszatérve a nők furcsa megmintázására, igen könnyű a kíváncsiságot tiszteletlenségbe fordítani. A Szent Szűz fogantatásának kérdésétől például nem pirultak el, mi több, foglalkoztatta az akkori embereket, és ennek legdurvább ábrázolására a korábban már említett Huizinga 15. században előforduló kinyitható Mária szobrokat hoz fel példának. Az a szórakoztató, hogy a MET-ben bámészkodva szembejött velem is ennek egy 13. századi verziója. A lényege az egésznek, hogy Máriát kinyitva annak belsejében megtaláljuk a Szentháromságot miniben. Azt azért vágjuk, hogy durva eretnekség a teljes Szentháromságot Mária méhének gyümölcseként elképzelni, szóval érezzük a bátorságot:

20131004_133208.jpg

Még ez a groteszk is megdöbben rajta az ajtó tetejéről leskelődve. Hát még én hogy megdöbbentem, hogy a groteszk figyel engem  a fejem fölül:

groteszk.jpg

Rendben, javaslom, oldjuk fel a kavargó indulatokat egy-két cukisággal: fotóztam például korabeli társasjátékokat is. Most csak étvágygerjesztőnek mutatom, mert szívesen mesélnék majd részletesebben is a középkori játékokról. Például tudtátok, hogy a sakk már a 11. századtól is ismert volt Európában?

20131004_133610.jpg

14. századi táblák - el bírnám viselni őket a polcomon

Kivonulván a MET középkori gyűjteményéből úgy is lehet távozni, mint egy győztes csatából: áthaladva az egyik beazonosíthatatlan, labirintust idéző ajtaján a lehengerlően bőséges fegyvergyűjteménybe jutunk, ahol a lovagok már várnak ránk. Semmi fehér ló, meg herceg, de búcsúzásnak mára jó lesz.

20131004_135252.jpg